Mowa jako najwyższy przejaw aktywności ludzkiej, nie może być kształtowany w warunkach sztucznych, zwłaszcza w odniesieniu do osób upośledzonych umysłowo. w swojej pracy nauczyciela - logopedy łączę oddziaływania stricte logopedyczne z szeroko rozumianą aktywnością dziecka. staram się też, aby moje zajęcia były atrakcyjne, ponieważ dzieci i młodzież z niepełnośprawnością umysłową chętnie uczą się i nabywają nowych umiejętności, gdy są nimi zainteresowane.
Cele główne: · rozwijanie i usprawnianie percepcji słuchowej i wzrokowej; · usprawnianie aparatu oddechowego (wydłużanie i wzmacnianie fazy wydechowej); · rozwijanie sprawności ruchowej (motoryki dużej i małej); · bogacenie zasobu słownictwa biernego i czynnego;
Cele operacyjne: · uczeń potrafi wysłuchiwać, rozróżniać i nazywać odgłosy przyrody (szum wiatru, uderzenie pioruna, burza, ulewa, strumień górski, fale morskie); · uczeń próbuje kontrolować swój oddech; · uczeń współpracuje w grupie; · uczeń reaguje na zmianę głośności słyszanej muzyki i na ustalony sygnał (klaśnięcie); · uczeń potrafi nazwać obrazki; · uczeń potrafi wyszukać odpowiedni obrazek; · uczeń potrafi znaleźć dwie takie same połówki obrazka;
Metody pracy: · elementy Metody Pedagogika Zabawy; · praktycznego działania; · słowne;
Formy pracy: · zbiorowa jednolita; · indywidualna zróżnicowana;
Środki dydaktyczne: wiatraczki, sztuczne kwiaty, balony, kolorowe szarfy, ptasie piórka, arkusze bloku technicznego z naszkicowanymi krokusami, farby plakatowe, pędzle, kubki z wodą, magnetofon z odtwarzaczem CD, kaseta magnetofonowa z nagranymi odgłosami przyrody, kolorowe obrazki ilustrujące odgłosy przyrody, płyta CD z nagraniem piosenki „Deszczyk”, kolorowe obrazy ze zwierzętami.
Przebieg lekcji:
1. Powitanie uczniów, zapoznanie z tematem lekcji, krótkie wprowadzenie. 2. Ćwiczenia oddechowe (rozruszanie uczniów, wzmacnianie i wydłużanie fazy wydechowej): · jest wiosna, jest coraz cieplej, ptaszki wyleciały z gniazdek i szczęśliwe latają, unoszą skrzydełka do góry i wciągają noskiem powietrze, opuszczają skrzydełka i wypuszczają dzióbkami powietrze; · ptaszki latały i pogubiły swoje piórka, pomóżmy im pozbierać(dzieci zbierają piórka z podłogi), połóżmy piórka na stoliku, kto z was najszybciej zdmuchnie piórka ze stolika na ziemię, pamiętajcie, że dmuchamy przez rureczki; · teraz pozbierajmy piórka do pudełka, przydadzą się ptaszkom, gdy będą budowały nowe gniazdka; · dzieci wyszły na spacer na łąkę, aby narwać kwiaty na bukiet, powąchajcie –pachną?, włóżcie teraz kwiaty do wazonu, aby nie zwiędły; · wiosną często padają deszcze, czasami po burzy na niebie pokazuje się kolorowa tęcza, która teraz opadła z nieba i zamieniła się w kolorowe paseczki, spróbujmy pobawić się w wiatr, raz będzie on porywisty, mocny ,a za chwilę delikatny, zobaczcie jak poruszają się paseczki; · kolorowe wiatraczki lubią być poruszane przez wiatr, teraz my jesteśmy takim wiatrem, dmuchnijcie i zobaczcie, czyj wiatraczek kręci się najdłużej; · ktoś wypuścił kolorowe balony, namalujcie na nich kwiaty, a teraz spróbujmy mocno dmuchnąć, aby uniosły się do góry;
3. „Wspólny obraz – plastyczna ekspresja (samodzielny dobór kolorów, nazywanie bądź wskazywanie kolorów). Na stołach leżą arkusze bloku technicznego z naszkicowanymi krokusami oraz farby, pędzle, kubki z wodą. Do każdego arkusza podchodzi dwójka dzieci, zostają poinformowane co mają robić – mają pomalować krokusy. Same wybierają kolory farb. Malują przez dwie minuty, malowaniu towarzyszy muzyka. Nauczyciel informuje – gdy wyłączę muzykę, zamieniacie się miejscami, przechodzicie do stolika kolegów i malujecie ich krokusy. Zmiana powtarza się dwa razy. 4. „Zagadki wiosenne” – pobudzanie wyobraźni, twórcze działanie. Na podłodze leży kilka obrazków odwróconych grzbietami do góry (żaba, jaskółka, bocian, motyl). Jedno z dzieci chodzi pomiędzy nimi i na umówiony wcześniej sygnał (klaśnięcie), zatrzymuje się podnosi wybrany przez siebie obrazek, nie pokazuje pozostałym dzieciom, próbuje ruchem, dźwiękiem zilustrować obrazek, pozostałe dzieci odgadują treść obrazka. W ten sposób wszystkie dzieci przedstawiają treść obrazków. 5. Piosenka „Deszczyk” – ilustrowanie ruchem treści piosenki odtwarzanej z CD. Pada deszczyk, pada deszczyk (gest spadania deszczu na głowę obiema rękami) Wieje, wieje wiatr(gest naśladujący wiejący wiatr poruszający gałązkami drzew) Pada deszczyk, pada deszczyk Wieje, wieje wiatr Błyskawica, grzmot(błyskawica – klaśnięcie w dłonie; grzmot – tupnięcie nogą w podłogę) Błyskawica, grzmot A na niebie kolorowa tęcza Błyskawica, grzmot Błyskawica, grzmot A na niebie kolorowa tęcza
6. Rozpoznawanie i nazywanie odgłosów przyrody (wiatr, uderzenie pioruna, burza, ulewa, strumień górski, fale morskie). Poszczególne dźwięki odtwarzane są z kasety magnetofonowej, dzieci słuchają następnie nazywają wysłuchane odgłosy i wskazują odpowiedni obrazek. 7. Łączenie dwuelementowych obrazków w całość (kwiatki, motylki), wyszukiwanie kwiatka odpowiedniego koloru (taki, jaki został wyrzucony na kostce). 8. Po zakończonej lekcji nauczyciel dziękuje dzieciom za udział w zajęciach, dzieci zabierają namalowane krokusy i wieszają w swojej klasie.
Ilona Zacharska |